duminică, 24 aprilie 2011

De Gaiţă cu Viorel vorba

(interviu pe Messenger pentu Trilema, http://polimedia.us/trilema/, 10 Martie 2011, autor: Mircea Popescu)

viorel_gaita: sunt gata mr. Richard
Richard Sullivan: Dom'le, stiai ca apa de baut contine o mare cantitate de hidrogen ?
viorel_gaita: Eram sigur ca ai sa faci si tu aceeasi confuzie. Nu eu am facut ancheta cu apa ci amicii mei de la Academia Catavencu, respectiv, daca nu ma-nsel Liviu Mihaiu. Eu am facut altele cu vreun an mai devreme (prin 1993).
viorel_gaita: Vasele sanguine sechestrate in Portul Constanta, Nivelul erectiei, Menopauza de lucru...
Richard Sullivan: Eram cit pe ce sa te intreb daca esti sigur. Sincer, eu as fi jurat pe asta. Ca sa vezi ce inseamna memoria omului, ai idee de cind imi doream sa te intreb chestia asta ?
viorel_gaita: Zonele erogene din Romania...
viorel_gaita: E ok m-am obisnuit cu confuzia, dar n-am incercat niciodata sa profit de pe urma ei.
Richard Sullivan: Putem zice ca Mihaiu & AC ti-au furat ideea ?
viorel_gaita: Nu, e prea mult spus. Cel mult s-au inspirat din stilul meu, asa cum s-au inspirat mai tarziu si Buzdugan si Carcotasii, cu farsele lor telefonice.
Richard Sullivan: Dar cum s-ar putea apara creativitatea ? Trebuia sa-ti dea Mihaiu niste bani ? Sau trebuia sa-ti ceara voie sa faca emisiune ? Sau trebuia sa existe un oficiu central al ideilor banale, de unde sa-ti iei si tu si el o licenta ?
viorel_gaita: Lasa-l pe Mihaiu, ca el chiar e un baiat destept care are vorbele si ideile la el. Ce te faci insa cu Morar de la Rai da Buni care a facut o intreaga emisiune cu materialele mele filmate in 93 si 94 pe cand eram la Tele7abc, materiale luate de pe youtube, fara sa-mi ceara niciun acord, ba a mai avut si tupeul sa ma invite a doua zi in emisiune ca sa vorbim despre soarta umorului din Romania. De ce a doua zi? Habar n-am. A, ba da, a zis chiar in emisiune ca nu stie pe unde mai lucrez, dar parca-si aduce aminte ca prin TVR, (desi de doi ani eu lucrez la Plasa de Stele care e chiar in ograda Trustului), si ca n-a gasit nr meu de telefon. Ce zici de asta?
Richard Sullivan: Eu nu zic nimic, ca eu intreb, tu zici. Ce sa-nteleg, ca practic regulile astea ne-ar apara de nesimtiti ?
viorel_gaita: Acuma am vazut ce-ai scris mai sus. Tu vrei sa faci misto de mine? Pai ce eu am nevoie de un centru al ideilor banale, cand toate ideile mele au fost geniale?
Richard Sullivan: Ei, nu-i vorba de tine. E vorba ca astazi, Pro Tv-ul cumpara un "format". Ce-i un format  ? O idee banala.
Richard Sullivan: De unde-o cumpara ? De la oficiul de vindut idei banale.
Richard Sullivan: O tehnologie, daca preferi termenul si te deranjeaza celalalt.
viorel_gaita:Bineinteles ca nu ma deranjeaza. De nesimtiti ne aparam singuri ignorandu-i.
Richard Sullivan: Functioneaza metoda ?
viorel_gaita: Prin cate am trecut eu in canada, nesimtirile de aici mi se par parfum.
Richard Sullivan: Ia zi, prin ce-ai trecut prin Canada ?
viorel_gaita: Pai ce tu crezi ca acolo nu se fura proprietatea intelectuala? Am ajuns, cu greu, la unul din membrii familiei Rozon, familie ce detine firma care face Just for laugh gags, sau Just pur rire, care sunt niste camere ascunse scurte pe care le difuzeaza acum si Protv-ul. Bineinteles ca am fost privit cu suspiciune (ia uite-l si pasta, a venit de 6 luni in Canada si vrea sa faca rahatul praf), dar dupa ce-au vazut o selectie de camere ascunse realizate de mine la Pro si traduse pentru ei in Engleza, s-au strans de prin toate birourile la vizionare.
Richard Sullivan: Asa.
viorel_gaita: M-au intrebat cate camere ascunse de genul asta am si le-am zis ca am vreo 24 de ore, au aranjat rapid o alta intrevedere in care, dupa vizionarea materialelor urma sa se discute si o eventuala colaborare.
viorel_gaita: Bineinteles ca am fost in al 9-lea cer, dar nu pentru mult timp, pt ca un prieten care era venit de mai mult timp la Montreal si care avusese timp sa faca si facultatea de film si cinematografie acolo mi-a zis ca ar fi bine sa nu ma duc singur la acea intalnire.
Richard Sullivan: Ci cu avocatul ?
viorel_gaita: Nu neaparat, dar cu o persoana pe care s-o prezint ca fiind agentul meu, sau impresarul meu.
Richard Sullivan: Just. Ai ascultat ?
viorel_gaita: M-a avertizat dinainte ca am sa constat o schimbare in atitudine lor. Nu l-am crezut, inca fiind imbatat cu apa rece. Am sunat sa le spun ca va mai asista o persoana la intalnirea noastra si anume impresarul meu. Am simtit prin telefon ca ceva s-a-ntamplat. "Ca de unde pana unde am eu impresar, un emigrant venit doar de 6 luni in Canada etc. Persoana respectiva poate veni, dar nu va avea niciun rol in negocierea noastra."
Richard Sullivan: He-he.
viorel_gaita: Ma rog, ca sa scurtez, sfatuit fiind si de amicul meu, cu care de altfel m-am si dus, nu le-am mai aratat nimic si le-am zis ca pe mine nu ma intereseaza banii pe idei la bucata (pt ca de fapt asta vroiau) ci posibilitatea de a lucra la producerea acestor idei.
Richard Sullivan: Asa.
viorel_gaita: Bineinteles ca n-au fost de acord, ca e o afacere de familie si c-o fi si c-o pati.
Richard Sullivan: Fiecare cu interesu' lui, pina la urma. Care-i nesimtirea, o negociere esuata acolo.
viorel_gaita: Nu s-a legat nimic (desi au fost cum ti-am zis foarte entuziasmati la inceput dupa ce le-am aratat demo-ul:"Pai din asta facem trei camere ascunse simple, din asta putem face doua etc,” pt ca ale mele erau pe baza unui scenariu in care lucrurile se complicau, pe cand ale lor sunt mai mult niste poante de tabara de liceu.)
viorel_gaita: Nesimtirea este ca nu s-ar fi sfiit sa-mi fure ideile moca, daca as fi avut inocenta sa le arat si restul materialelor.
Richard Sullivan: Pai aia-i nesimtire prezumata, mei. Ti le-au furat pe cele din demo ? Adica, le-au dat pe post sau ceva de-astea ?
viorel_gaita: Cine crezi ca a stat sa verifice. Oricum creativitatea este prost platita oriunde. In Romania cu atat mai mult.
Richard Sullivan: De ce crezi ca se intimpla asta ?
viorel_gaita: Pai hai sa-ti mai dau un exemplu. Nu stiu daca esti la curent cu ce fac eu in ultimul timp pe la Antena1, respectiv la Plasa de Stele?
Richard Sullivan: Nu prea, ia spune.
viorel_gaita: Pai am doua rubricute care in total fac vreo 15 minute in economia unei emisiuni de 60 de minute, emisiune care in principal face farse vedetelor din Romania.
Richard Sullivan: Vedete adica gagicutele de monden ?
viorel_gaita: da, si nu numai (s-au facut si cu Mitrea si cu actori cunoscuti etc.) Eu fac un gen de fake interviuri cu personalitati in principal politice si o farsa cu camera ascunsa cu oameni obisnuiti.
viorel_gaita: Care crezi tu ca e mai bine platita?
Richard Sullivan: Prima, ma gindesc.
viorel_gaita: Gresit, da-mi place cum gandesti. A doua, desi in prima e vorba 100% de creativitate. Pentru ca, vine personalitatea politica la interviu, facem interviul (care de obicei este unul cat se poate de banal) apoi eu raman in continuare dupa ce pleaca vedeta si vizionez raspunsurile pe care le-a dat, apoi in functie de aceste raspunsuri ii pun cu totul si cu totul alte intrebari. Vrei sa-ti dau un link sa vezi despre ce e vorba?
Richard Sullivan: Sigur,.
Richard Sullivan: Banuiesc ca avem o dovada clara care sa ne explice de ce nu-s eu producator de teve : nu ma pricep.
Richard Sullivan: Ti se pare ca te-a uitat lumea ?
viorel_gaita: http://www.youtube.com/user/inamiculpublicnr2 alege de aici. toate sunt la fel de misto si super tari pt Romania. S-a mai facut ceva in genul asta?
Nu, nu cred ca m-a uitat lumea. Numai ca s-a produs un fenomen interesant: fanii mei din 2000, acum nu se mai uita la televizor, sau au plecat din tara. Marea lor majoritate.
Richard Sullivan: S-a prostit lumea, cu alte cuvinte ?
viorel_gaita: Nu s-a prostit lumea, dar cum inteligenta este o constanta iar populatia in continua crestere....
Richard Sullivan: Hehe. Da' zi-mi o chestie. Intre situatia A, in care Liviu Mihaiu e liber sa faca o emisiune buna cu vorbele lui, si diversi nesimtiti sunt liberi sa faca o... ma rog, cu cuvintele tale, si situatia B in care nici-nici, tu ce preferi ?
viorel_gaita: A ramas un bazin saracit al privitorilor la TV (si asta nu tb sa ne mire, asta e tendinta la nivel mondial, oamenii prefera alte activitati in locul televizorului), iar acel bazin saracit si numeric si calitativ e impartit de vreo 20 de televiziuni nationale (nu le mai pun la socoteala pe cele locale). Si mai vorbim de calitatea programelor?
viorel_gaita: Ideile plutesc prin aer. E dificil sa spui asta a fost idea mea. De multe ori oameni diferiti situati pe continente diferite au avut aceeasi idee in acelasi timp (si fara ajutorul serviciilor secrete!). Cand insa acest lucru devine un obicei, cand vezi ca altii isi realizeaza emisiuni integral cu materialele tale, asta-i alta discutie. Normal ca mi s-ar fi parut firesc ca macar sa fiu invitat in emisiune, daca nu sa fiu platit pentru asta.
Richard Sullivan: Bun, dar eu zic, daca ai de ales, ori la un capat ori la celalalt, cum preferi ? Sau preferi sa nu raspunzi ?
viorel_gaita: In alte tari in care s-a inteles cat valoreaza o idee exista oameni care traiesc toata viata de pe urma catorva idei pe care le-au avut la un moment dat (Seinfeld e un exemplu).
viorel_gaita: Bineinteles ca as prefera ca macar sa-mi fie mentionat numele atunci cand cineva se inspira din ideile mele si sa fiu platit cand cineva foloseste ideile mele in scopuri materiale (si realizarea unei emisiuni de tv implica asta)
Richard Sullivan: Da' zi-mi altceva. Cum iti vezi viitorul, profesional vorbind ?
viorel_gaita: Il vad nesigur. Cred ca o sa-mi deschid un butic de cartier, ceva, un chiosc de paine (ca de restaurant nu-mi ajung finantele) ca sa nu mai stau la mana nu stiu carui ajutor de mogulas care sa ma cheme sau sa nu ma cheme si caruia sa fiu nevoit sa-i demonstrez, iara si iara de ce sunt in stare, si anume ca pot sa fac oamenii sa rada.
Richard Sullivan: Cum ti-ai dori sa arate ?
viorel_gaita: Cine, chioscul de paine?
Richard Sullivan: Ba viitorul profesional, zic
viorel_gaita: Pai sa se puna mai mult pret pe creativitate, sa se dea drumul la sitcom-uri adevarate, (la care chiar as putea sa scriu niste scenarii) si-n general sa fiu sanatos ca bucuros le-oi duce toate...
Richard Sullivan: Bun asa. Vrei sa spui ceva cititorului in incheiere ?
viorel_gaita: Sa aiba rabdare si sa citeasca pana la capat pt ca va avea parte de o surpriza (aiurea, asta se cheama momirea cititorului).
Richard Sullivan: hehe
Richard Sullivan: noa, asta fu. ti-o placut ? o durut ?
viorel_gaita: Mi-au placut mai ales cuvintele care au mai ramas de spus. Multam pentru interviu. ma duc sa-mi adun copiii de pa la scoli si gradinite.
Richard Sullivan: spor!
Richard Sullivan: si multumesc pentru rabdare.
viorel_gaita: Vin si cu o propunere indecenta, avand in vedere ca nu prea reuseste mediul asta virtual sa transmita chiar tot.
Richard Sullivan: hm ?
viorel_gaita: ce-ar fi sa ne vedem la o cafea cu tine si cu membrii corespondenti mai importanti ai acestei comunitati. Poate iese de-un proiect comun ceva
viorel_gaita: sa scoatem tara din criza... de nervi
Richard Sullivan: pai n-ar fi o idee proasta, minus faptul ca lumea-i imprastiata, eu rezid in timisoara de exemplu.
viorel_gaita: Hai lasa ca Timisoara nu-i Montreal (eu stau cu casa in Otopeni, si cateva nopti de gazduit n-ar fi o problema). Vorbim
Richard Sullivan: vorbim.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu